Jobb i fokus

sommarjobb Ett utvecklande och roligt extrajobb där du gör skillnad! Det perfekta studentjobbet - bli Studybuddy idag.

Vi söker dig som:
  • Studerar på universitet eller gymnasium.
  • Har fyllt 18 år.
  • Bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Lund.
Läs mer och sök jobbet!

Hitta lediga jobb via bransch

Sök personal via bransch

Senaste från våra bloggare

Visa alla bloggar »

Vem får synas i reklam?

Publicerat 1:e Maj 2015

Sveriges Kommunikationsbyråer har en kampanj om stereotyper i reklambudskap. En utställning som pågår nu (fram till 3 maj) i Stockholm i Hötorgets tunnelbanestation.


Vi som inte är i Stockholm just nu kan följa kampanjen på Facebook och Instagram. Väldigt intressant och tankvärt! Jag jobbar sedan länge i reklamvärlden och tycker detta är ett friskt initiativ. Visst, när man använder bilder vill man vara generell för att tala till massan. Det är säkra kort och beställaren vill ju få ut så mycket som möjligt av sin kampanj. Eftersom vi matas med så mycket reklam blir ju också stereotyperna normdrivande.


I kosmetikbranschen är det drömmar man vill förmedla. Jämnare hy, ungdomlighet osv. Tonåriga modeller får vara ansikten för antirynkkrämer och ändå retuscheras!! Manliga modeller marknadsför strumpbyxor, benvax (kvinnoprodukter alltså) t ex - för att de har fastare och slätare ben! Galet, eller hur. 


Om man inte hyr en fotograf, stylist, makeupartist, modell etc brukar man leta bilder på bildbyråer. Största utbudet kommer från USA och det är väldigt klyschiga bilder man hittar. Några typiska exempel:


- Glad ung, vit, smal, blond, kvinna sitter vid dator och blir instruerad av vit, medelålders man. Båda i kostym. Sökord: business, work.


- Mamman som är vit, smal, blond, glad, vänlig, med två vita, rena, blonda barn. Hon står gärna i köket, är lycklig och lagar mat. Såklart har vi en pappa också, det finns bara kärnfamiljer... Vit man, kostym, laptop, slips, läser tidning, klipper gräsmatta osv. De bor såklart i villa. Sökord: family.


Själv blir jag trött på reklam(filmer) där män får se ut hur som helst, De får lov att vara lite mer - galna, arga, sura, roliga, tjocka, håriga, rufsiga, gamla, rynkiga. Men kvinnor är fortfarande väldigt stererotypa: Smala, unga, långhåriga, välvårdade, rena, obehårade. Vackra, väna, välvårdade och vårdande i synnerhet. Den enda reklam som bryter den normen jag kan komma på just nu är Judit & Judit från ComHem som får göra och vara lite allt möjligt. Befriande!

Kommentera


0.027364015579224